Warecki & Warecki 

... pomagamy ludziom rosnąć ...

Jak przeżyć w organizacji?

Fragment naszego ebooka na ten temat:


Co zrobić, żeby żyć i przeżyć w organizacji?

 

Wstęp – Co zrobić żeby żyć i przeżyć w organizacji?. 3

Czy zarządzanie musi być śmiertelnie poważne?. 6

Jak geolog zreformował firmę hutę. 9

Co jest dla mnie ważne w pracy?. 12

Jak sobie radzić pierwszego dnia w pracy?. 14

Jak rozpoznać z kim masz do czynienia?. 17

Jak sprawić, aby ludzie lubili pracować?. 18

Jak pracować w zespole?. 20

Jak zostać gwiazdą w swojej firmie?. 23

Jak przeżyć szkolenie ?. 25

Jak dokonać oceny?. 27

Jak wpłynąć na szefa i jak z nim rozmawiać?. 29

A... asertywność i co z tym się robi?. 31

Recepta dr. Roberta Eliota. 34

Czujesz się wypalony pracą?. 38

W czym może pomóc higiena psychiczna?. 41

Dlaczego tak trudno coś zmienić?. 44

KKK, czyli Krótki Kurs Kreatywności 48

Po czym możesz poznać, że jesteś kolegą Archimedesa?. 51

Co przeszkadza w rozwiązywaniu problemów.. 56

Tylko pomyśl! Ale jak?. 59

Dlaczego ludzie kłócą się w pracy?. 61

Jak grać, aby wygrać?. 65

Może zagramy?. 69

Firma, czyli pastwisko?. 72

Jakie cechy ludzi pasują do jakich firm?. 75

Kiedy firma jest fajna?. 78

Narcystyczne organizacje – jak je rozpoznać?. 81

Kierownik czy „Książe”?. 84

Despotyczny szef czy już mobber?. 88

Zobaczyć mobbera i... nie umrzeć. 91

Czarna owca? Skąd się bierze takie stworzenie boskie?. 97

Etyka i zawodowe mafie. 100

Manipulacje? Są wszędzie. 103

Efektywne narzekanie?. 106

 

 

 

Wstęp – Co zrobić żeby żyć i przeżyć w organizacji?

 

Oto jest pytanie można powiedzieć za Szekspirem, ale z drugiej strony czy dalby on radę popracować miesiąc we współczesnej korporacji? Każdy chyba wie, jak marnie skończył Hamlet, kiedy załamała się jego ścieżka kariery zawodowej na duńskim dworze.

Organizacje są takim samym elementem naszego środowiska, jak: drzewa i kwiaty, media czy zjawiska atmosferyczne. Zaczynami mieć z nimi do czynienia, gdy idziemy do przedszkola a potem szkoły.

Ta ksiązka powstała na kanwie naszych wieloletnich doświadczeń doradczych i szkoleniowych, kiedy postanowiliśmy zebrać najbardziej praktyczne narzędzia dotyczące codziennego funkcjonowania organizacjach i zespołach, które zastosować może praktycznie każdy.

Organizacje są wysmukłe albo poziome, niekiedy mają sześć szczebli zarządzania jak armia, albo dwa: jak sklep z butami na osiedlu. Czasem są podobne do psychopaty, niczym niektóre korporacje a czasem są przyjazne, czego przykładem mogła być fabryka Edwarda Wedla.

Bywają złowrogie, jak poucza historia Jana K , z książki Franciszka Kafki, albo nieśmiertelne jak Kościół Katolicki, który trwa nieprzerwanie od 2000 lat, mimo ludzkich niedoskonałości. Nie możemy się bez nich obyć – są naszym naturalnym środowiskiem. Dzięki nim (w nich) robimy karierę i zdobywamy zaszczyty, osiągnięcia lub upadamy sromotnie bez nadziei i honoru. Być może tylko Robinson Crusoe, kiedy szczęśliwie przebywał na wyspie był po za nimi, choć od kiedy zrekrutował Piętaszka, pojawiła się hierarchia – a czym że jest ona, jak nie samym jądrem organizacji?

Skoro już nie możemy uniknąć życia i działania poza nimi, to może warto by się zastanowić, co zrobić, aby w nich przeżyć... Niektórzy na przykład, żeby zwiększyć swoje szanse, zawierają nawet z organizacją małżeństwo i ślubują jej wierność do grobowej deski, a ona w zamian za to – jak gburowata megiera – może i nie pochwali za często, może i przyłoży czasem niesprawiedliwie po grzbiecie, ale, w gruncie rzeczy, jest dla nich całym światem. Ostatecznym horyzontem zdarzeń.

Organizacja ma:

  1. Reguły tajne i jawne i ten kto ich nie zna naraża się na murowane kłopoty
  2. Hierarchę ze swoimi wszystkimi prawami a zwłaszcza z nieśmiertelną i spiżową Zasadą Petera (każdy pracownik z czasem osiąga w organizacji poziom/stanowisko swojej niekompetencji, na którym nie wykonuje żadnej ale to żadnej pożytecznej pracy – popatrzcie tylko na rząd Tuska – który z jego urzędników jest kompetentny: Pitera, Grad (nomen omen), Klich, Kopacz… prawda, że wszystko się zgadza?
  3. Biurokrację (byle nie za dużo) i procedury – przeciwieństwo radosnej aktywności organizacyjnej
  4. Istnieje nawet klimat organizacyjny, w którym jedni więdną a inni rozkwitają (ciekawe, w jakim klimacie najlepiej rozkwitają szuje?)
  5. Gdzieś opodal klimatu jest kultura organizacji, czyli na przykład to jak jej członkowie odnoszą się do siebie (uczciwie i z szacunkiem) i czy na przykład toleruje ona mobbing
  6. Metody zarządzania i motywowania pracowników (jak mówimy wam, że dostaniecie premię to znaczy, że mówimy)
  7. Kary i nagrody oraz zasady ich przydzielania
  8. Wyłanianie kierowników i ścieżki kariery
  9. Szkolenia
  10.  Naturalnie też swoje patologie jak psychopatyczna natura korporacji, nepotyzm mobbing, zarządzanie przez strach
  11. Misję mniej czy bardziej jawną i takież cele

 

Organizację można porównać do sieci połączeń neuronalnych pomiędzy grupą ludzi. Kiedyś był to gmach, w którym w setkach czy tysiącach pokoi urzędowali mniej czy bardziej ważni urzędnicy, podejmujący mnie czy bardziej ważne działania (lub tylko udający aktywność). Tu istotna uwaga: bez względu na to twierdzą niektórzy jedynym i naczelnym celem organizacji hierarchii jest jej przetrwanie. Podobnie jedynym celem grupy jest tylko jej interes. Nie twój. Ten kto przeciw temu występuje naraża swoje zdrowie i życie –jest na to wystarczająco dużo dowodów.

Z drugiej strony, jako członek organizacji, możesz wydatnie skrócić swój marsz na szczyty społeczne czy po dobra materialne. Niekiedy wręcz nie ma innej drogi jak tylko zostać członkiem jakiejś partii czy innej wpływowej organizacji.

Organizacje mają swój charakter i system wartości i jak ludzie mają swoją młodość, wiek średni a potem starzeją i umierają.

Zostawiając na boku sprawy metafizyki czy fenomenologii takiego tworu ludzkiego jak organizacja, istnieją umiejętności, kompetencje, które dają nam szansę w miarę sprawnie poruszać się po tym labiryncie, nie wchodząc w kolizję z innymi jej uczestnikami (a zwłaszcza Minotaurami…) i jednocześnie przezornie dbając o własne cele i wartości.

 

  1. Dystans do tego co się robi, który wynika z sytemu wartości, ale też z humoru – praca jest ważna ale praca to nie wszystko – pracoholizm to śmierć.
  2. Doświadczenie – a jak jesteś młody to zanim zdobędziesz doświadczenie konieczne ci będą poważne ilości zapału.
  3. Aby zostać gwiazdą w firmie(w sensie najbardziej wartościowym pracownikiem), konieczne są kompetencje zawodowe (zwyczajnie musisz znać się na swojej robocie) zaufanie, którym musza cię obdarzyć współpracownicy oraz musisz umieć się komunikować.
  4. Istotne jest umieć znaleźć swoje miejsce w zespole, pracować zespołowo: obecnie to jeden z podstawowych warunków sukcesu.
  5. Dużo zależy od tego jak wygląda twoja ścieżka kariery i na jakim jej etapie jesteś – jeśli jesteś zmotywowany i kompetentny – ale nie dostajesz samodzielnej pracy, która  będzie dla ciebie wyzwaniem i może być różnie.
  6. Trzeba umieć radzić sobie z lobbingiem, czyli znać swoja firmę (zawłaszcza reguły jakie w niej panują, mieć przyjaciół, zaufanie do własnych możliwości obronnych i umieć ocenić mobbera
  7. Nie do przecenienia jest znajomości samego siebie – własnych reakcji i emocji
  8. Empatia i umiejętności postępowania z innymi ludźmi: liderowanie, mediowanie, rozwiązywani konfliktów.
  9. Higiena dnia codziennego rozumiana jako psychologiczne i nie tylko metody radzenia sobie z wypaleniem zawodowym.
  10. Autoteliczność – czyli jak samego siebie motywować i pracować z zamiłowaniem. Nieprawdopobne? Ale możliwe! Uwierz nam!
  11. Asertywność – nie do przecenienia; może ci pomóc będziesz umiał móc w wielu trudnych sytuacjach o ile będziesz ja umiał zastosować w praktyce.
  12. Panowanie nad czasem i umiejętności stawiania sobie celi
  13. Radzenie sobie ze stresem – brzmi prosto ale wiele osób nie radzi sobie z tym dobrze

Opanowanie tych umiejętności może bardzo zwiększyć twoje szanse na sukces o ile, rzecz jasna, nie będziesz chciał robić kariery w organizacji wrogiej ludziom, psychopatycznej przy czym nie mamy tu na myśli niektórych armii, których wartości moralne i etos są godne naśladowania.

Oczywiście poza tymi techniczno menedżerskimi umiejętnościami wielkie znaczenie ma charakter, prawości odwaga, system warności, sumienie. Odwaga, inicjatywa, kreatywność i uczciwość są bardzo wysoko cenione, przynajmniej w niektórych miejscach na świecie.

Jedni ludzie mają duża łatwość przystosowania się do organizacji (może to wynikać z ich konformizmu lub wysokiego poziomu kompetencji społecznych) i świetnie dają sobie radę, dzięki czemu łatwo awansują, kierują innym ludźmi i pracują z dużym powodzeniem w zespołach. Mają specyficzny zmysł organizacyjny (polityczny).

Inni, ze swojej natury, kontestują rzeczywistość wszelkich organizacji, w których na swoje nieszczęście przyszło im działać i buntują się przeciw nim.

 Choć sięgają one wszędzie. Nawet do samego nieba.